carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Är det värt det?

Publicerad 2012-09-01 21:41:00 i Allmänt,

Sedan sist har jag hunnit med en medelstor förkylning, tillräckligt liten för att kunna jobba och tillräckligt stor för att vara på jobbet utan egentligen orka vara där. Det där som kändes lite löjligt enkelt första veckan förvandlades till en väldigt tung uppförsbacke och jag började tvivla på att det är värt att jobba heltid och därmed känna mig som en sämre mamma till min underbare son. När jag stod vid kopiatorn i torsdags eftermiddag och kopierade uppgifter ur böcker som skolan inte har råd att köpa till eleverna var det som om hela kroppen skrek: "Åk hem till Teodor istället för att stå här och kopiera!!". Likförbannat stod jag kvar och efter en svettig bussresa hem med mycket tvivel i kroppen kom jag hem och var på så dåligt humör att jag inte orkade ta hand om Teodor. Istället somnade jag på soffan kl.19.40.
 
Så, är det värt det? Klart att det inte är, åtminstone inte varje dag. Men ibland står jag där i klassrummet och ryser av hur kloka eleverna är och känner hur häftigt det är när vi utvecklas tillsammans och då känns det som att det är precis där jag ska vara. 
 
Idag är Jimmie på svensexa så jag och Teodor har haft en riktig mor-och-son-dag och jag har njutit hur mycket som helst. Jag har orkat le, skratta, busa, trösta, gunga, gå på stan, gå på Liseberg, hälsa på syssling, köpa pizza, läsa böcker (om djur så klart) och bara vara nära. Och när jag har kraft kvar till sådant, då är det värt det. Nu är det upp till mig att varje dag spara energi i en liten ask som det står Teodor på. Ur den asken får ingen och inget ta energi. Inte ens en kopieringsmaskin. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Susanne Y

Publicerad 2012-09-05 22:29:56

Hej på dej!

NEJ, det är inte värt det!! Att jobba heltid alltså. Det KAN inte vara meningen att man ska behöva göra det med småbarn, är min åsikt.
Men du fixar det säkert om du har bestämt dig! Det är ju onekligen ett ganska slitit jobb vi har.... Man är ju totalslut när man kommer hem. Sicken miljö vi vistas i hela dagarna!! (jag har ju en hyfsad resväg mellan Gbg och Kareby, norr om Kungälv, också....Denna trafik gör mig GALEN!!! Å snart är det dags för trängselskatt också. Jösses!).

Men du har rätt: Man har sina underbara stunder med eleverna och då är det värt allt slit. Svår ekvation det där..... Lycka till med allt!

Kram Susanne

Postat av: morfar

Publicerad 2012-09-13 19:38:35

Skönt att du känner dig pigg igen!

Mamma och jag hämtar dig och Teodor imorgon på Arlanda. Det skall bli underbart att få träffa er igen:)!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-13 21:00:34

Härligt att snart få träffas igen. Seratt tuben är slut, tur att vi köpt två nya idag. Ha en trevlig resa imorgon sängarna är bäddade och nu längtar vi, kram på er

Postat av: Ann

Publicerad 2012-09-18 12:15:41

Ha bara inte dåligt samvete! Jag vet att du är en underbar mamma!

Postat av: Carolina

Publicerad 2012-09-18 13:59:25

Susanne - Nej, det är inte värt det. Sorgligt på ett sätt att jobbet ska få lov att vara så slitsamt att många inte orkar jobba heltid.

Mormor och morfar - Tack för en mysig helg!

Ann - Stort tack! Om du visste hur det värmer.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela