carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Utvecklande av förmågor

Publicerad 2012-07-30 22:20:21 i Allmänt,

"Jag tycker att begreppet trotsåldern känns lite gammaldags och skulle hellre vilja prata om att barnen utvecklar nya förmågor, som de förstås prövar på sin omgivning." Det är ett citat av barnspykologen och familjeterapeuten Anna Sylvén i en artikel i Vi Föräldrar nr 7 2012. Både jag och Jimmie kan nog skriva under på att Teodor gör väldigt mycket av detta just nu. Utvecklas och testar. När vi kom hem idag efter att ha sovit borta några nätter blev Teodor plötsligt vansinnig. Han låg på golvet och skrek och sparkade och var så upprörd att han knappt kunde andas. Det gjorde så ont att se honom så arg och inte veta hur vi skulle hjälpa honom. Vi försökte kramas, prata lugnande, avleda men inget hjälpte förrän jag frågade om han ville ha en glass. Då stannade han liksom upp lite och tog sig snyftandes ut till köket och blev glad igen när han hade en glass i näven. När den var slut blev han arg igen och det blev dags för en ny men sedan fick det räcka. Jag känner mig rådvill och förstår att vi inte kan lösa varje sådan situation med en glass... Eller kan vi det?
 
Som väl är brukar det gå över snabbt när Teodor blir arg. Imorse började han tillochmed att skratta istället när jag sa "Nej Teodor, du är inte alls arg" och log lite mot honom när han först hade slängt sig ner på köksgolvet i protest. Vi är också glada över att det går bättre och bättre när Teodor ska somna på kvällen. Sedan ett par veckor tillbaka sitter vi inte bredvid honom tills han somnar. Istället går vi in då och då men utan att klappa på honom eller vagga sängen. Ikväll somnade han faktiskt utan att vi var i rummet och det är en stor framgång i vår lilla familj.
 
Teodor har även börjat säga fler och fler ord och det är helt fantastiskt! Exempel på ord som han kan säga så att vi förstår dem är: mamma, pappa, kittla, nyponsoppa (oppa), hoppa (också oppa), titta, kissa, där, min (mi-mi), baka kaka, farmor (bammo), mormor (mommo), gurka, oj, bil, dansa, ramla. Dessutom är han duktig på att nicka för ja och skaka på huvudet för nej och låta som en kossa, en häst och ett får. Och vi är så stolta över honom och hans utvecklande av sina förmågor.
 
Här kommer några bilder från våfflor vid Delsjön i torsdags och mys i Hindås i helgen.
 
Som ni ser har vi det toppen emellanåt. Eller ganska ofta faktiskt. Tack för allt vi får lära oss genom dig, Teodor. Och tack för den du är. <3

Kommentarer

Postat av: Morfar

Publicerad 2012-08-01 20:56:40

Canonbilder Carro! En underbar Teo med dina fina texter!

Postat av: Morfar

Publicerad 2012-08-01 20:56:44

Canonbilder Carro! En underbar Teo med dina fina texter!

Svar: Tack morfar!! Skål!
Carolina Sjölund

Postat av: Morfar

Publicerad 2012-08-06 09:30:54

Förstår att du har det bra i Götet med en sådan pappa,farmor och andra släktingar till Teo omkring dig. Lycka till med nya jobbet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela