carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Att få Krupp och välja Polly

Publicerad 2011-09-13 13:39:53 i Allmänt,

I helgen var vi i Uppsala för att bland annat fira min underbara mormor. Det var fantastiskt mysigt att träffa vänner och familj där uppe och som tur är kommer några av dem hit på besök snart.



På natten efter mormors kalas (det heter väl kalas även när man fyller 83 år?) vaknade jag av att Teodor hostade kraftigt som om han hade satt något i halsen. Jag tog upp honom ur hans säng och han fortsatte att hosta och hade svårt att andas ordentligt. Vi blev såklart jätteoroliga så jag väckte mamma och pappa. Mamma sa att det skulle kunna vara Krupp och slog upp det på nätet medan vi satt i telefonkö till sjukvårdsupplysningen (1177). Kruppsymptomen stämde in på Teodors beteende och det gjorde mig något lugnare. När vi väl kom fram till sjukvårdsupplysningen (det tog nog inte så lång tid som det kändes) sa de att vi skulle ta ut Teodor på balkongen så att han fick frisk luft. Ganska snart lugnades hans andning och därmed gjorde vi bedömningen att vi inte behövde åka till sjukhuset med honom. Resten av natten fick han sova på mitt bröst när jag halvsatt i soffan eftersom det var viktigt att han fick vara upprätt. Jag gick upp med honom några gånger till under natten när hans andning blev ansträngd men på morgonen var de värsta besvären borta. Han var dock förkyld och trött. Mamma och pappa var snälla nog att ta ut honom på en promenad så att jag och Jimmie fick ta igen oss lite och ladda inför bilfärden hem mot Göteborg.

Om ni vill läsa mer om Krupp kan ni gå in här:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Krupp/

Igår och idag har vi bara varit inne och kurerat oss. Teodors näsa rinner och jag känner mig lite småhängig. Det är riktigt segt och jag längtar tills vi är på fötter igen så vi kan komma ut och träffa lite folk. Det är sådana här dagar som är som mörka Pollys. Om det inte vore för dem skulle man inte uppskatta de ljusa. Just av den anledningen valde jag den blåa påsen med både ljusa och mörka istället för den röda med bara ljusa när vi handlade i helgen. Jag blev så nöjd varje gång jag lyckades få upp en ljus ur påsen. Med bara ljusa hade det ju inte varit någon utmaning. Mamma hade dock köpt Pollys med citron- och lakritssmak. Sådana dagar hoppas jag att vi slipper uppleva.

Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2011-09-14 20:30:42

Underbara Carro, härlig liknelse och jag kan inte annat än hålla med... Hälsa lillkillen att han ska krya på sig. Kanske följa med oss och bada i Kungälv på lördag? Kramar

Postat av: mormor

Publicerad 2011-09-14 20:54:28

Hej, igen vilka härliga bilder och fina ord. Skönt att titta på dem och komma ihåg de fina dagarna vi fick i helgen då glömmer man nattpasset m hosta och oro. Sitter i soffan och har ätit några polly gula svarta... som blev över efter helgen. Tur att vi har olika smak ibland. Ses snart och go kram till er

Postat av: Annika

Publicerad 2011-09-14 22:35:38

Men gud vad läskigt! Jag skulle blivit hysterisk av oro. Vad skönt att det gick över..



Tycker polly med lakritssmak låter dögott!

Postat av: Carolina

Publicerad 2011-09-14 23:27:47

Åh, va skoj med flera kommentarer! Gillas!



Nu mår Teodor bättre men han är fortfarande snorig så det förslår. Ibland hinner jag inte fram med papper och då snorar han av sig på mig. Ganska praktiskt.



Får återkomma angående bad på lördag, Lisa. Ja mamma, när det gäller godis har vi sannerligen inte samma smak. Och kanske inte vi heller, Annika. :) (Är det MIN smak det är fel på?!)

Postat av: Annika

Publicerad 2011-09-15 13:58:11

ja antagligen ;-). Så måste det ju vara. Något annat känns inte rimligt. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela