carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Sol, blåst, snö, regn och så lite mamma-baby-gympa!

Publicerad 2011-03-10 14:26:51 i Allmänt,

Som jag skrev förut har det blivit en hel del promenader på sista tiden. I fredags strosade jag och mamma i Haga och Linné. Vädret var dock ganska ruggigt. På kvällen mös vi med skaldjur och lyxchoklad. På lördagen var det dags för långpromenad med mina kollegor. Det var skoj att träffa dem igen! Vädret var vackert men det blåste rejält... framför allt på Älvsborgsbron!! Jag hade lite ångest när vi skulle ta oss över den. Höll krampaktigt i barnvagnen och försökte tänka positivt och målinriktat. ("Snart är det över, snart är det över...") Teodor sov gott i vagnen och märkte knappast något. Kände mig rejält stolt och smått skärrad när vi väl hade tagit oss över!! På Hisingssidan satte vi oss i solen och fikade och ångesten var som bortblåst, bokstavligt talat. Teodor fick supersöta presenter och jag blev lite rörd. Vi satt kvar i solen en bra stund och sedan kom pappa Jimmie och hämtade oss.




På söndagen tog vi det lugnt på förmiddagen och sedan gick jag, mamma och Teodor på promenad. Vi stannade för att fika på Gibraltargatan och solade lutandes mot en garagedörr som åkte upp efter en stund. På kvällen kom farmor på middag.

               

I måndags åkte mamma tillbaka till Uppsala. Jag och Teodor gick på föräldraträff-föreläsning som handlade om barnsjukdomar. Teodor hade skrikit en hel del på förmiddagen så jag var lite orolig att han skulle fortsätta under föreläsningen. Han höll sig dock lugn ända till de sista 15 minuterna så då gick vi ut en stund. Han har varit mer skrikig i samband med amningen nu än tidigare. Jag tror att det beror på att han får ont i magen men jag vet inte säkert.

I tisdags barnvagnsmarcherade vi mot mödradödlighet och sedan fikade vi och några andra i en solig men blåsig Trädgårdsförening. På vägen hem införskaffade vi Alvedon i olika former som vi hade fått lära oss på barnsjukdomsföreläsningen att det är bra att ha hemma.




Igår hade den vackra solen blåst bort. Istället för vårväder hade snön kommit tillbaka. Vi var anmälda till en föreläsning på Guldhedens bibliotek och jag hade LOVAT mannen i receptionen att vi skulle komma så vi slapp hämta biljetten i förväg. Inget annat val än att ge sig ut alltså. Hua! När vi stod och väntade på spårvagnen och snön yrde omkring oss fick jag lite dåligt samvete och tänkte " Vem gör jag det här för egentligen?". Föreläsningen handlade nämligen om att komma i form efter graviditeten. Kände mig smått egoistisk som hade dragit med mig Teodor ut i ovädret. Regnskyddet som vi fått på barnvagnsmarchen kom dock väl till pass och han tycktes inte bli speciellt påverkad av de snöflingor som letade sig in där han låg. Så här i efterhand är jag glad att vi inte stannade hemma! Fick bl.a. många bra tips på vad man bör tänka på när man lyfter upp och bär sin bebis. Föreläsningen avslutades med mamma-baby-gympa. Var riktigt trevligt och kan nog ge många givande stunder för både mig och Teodor. Efter ca tre övningar blev han dock hungrig så vi fick sitta vid sidan av så han fick äta när de andra fortsatte att gympa. Hade tänkt testa några av övningarna idag men det har inte blivit av ännu och nu sover han så gott...


Vi har haft en hemmamys dag idag. Har känts skönt att bara vara. Framförallt eftersom regnet öser ner ute. Nu har Teodor börjat ta tag i en fisk som hänger i hans babygym! Vi tror att det är medvetet. Han brukar knäa apan i skrevet samtidigt. Det är nog inte medvetet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela