carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

En gåta som vi aldrig löser klart

Publicerad 2011-07-28 09:32:57 i Allmänt,

Den där texten som jag försökte läsa på Teodors välkomstceremoni, den går så här:

Teodor,
när du föddes förändrades livet
På ett enda ögonblick blev allting något annat

Det där leendet du ler
varenda morgon
när jag egentligen är för trött för att le
men ler ändå
Det där lyckoskriket när jag tar dina händer
så du kommer upp en bit från golvet
och du går mellan mina ben
och tjuter av stolthet
Det där nöjda ljudet
och bubblandet med munnen
när du roar dig själv på filten
Den där blicken
med dina vackra, klarblåa ögon
som rymmer så mycket klokhet
Det där lugnet
när du är så otroligt trött
och kommer till ro
och somnar tryggt i min famn

Vad visste jag om livet innan jag fick vara med om allt det där?

Jag minns hur jag och Jimmie satt i soffan en kväll i november när jag var gravid och jag sa till honom att det var så fruktansvärt tyst och att jag längtade efter Teodors skrik. Han låg där i min mage och var så väldigt nära oss men ändå alldeles för långt ifrån. Jag ville så gärna höra honom.

Jag minns också hur jag tänkte att bara Teodor kommer ut så kommer jag att få svar på allt men det blev precis tvärtom. Det känns som att jag aldrig har undrat så mycket som nu.

Du är en gåta som vi aldrig löser klart

Och när du föddes förändrades livet
På ett enda ögonblick
blev alla ögonblick
ovärdeliga

Kommentarer

Postat av: Ann

Publicerad 2011-07-30 21:50:43

Så fint! Den lille kommer att ha ett underbart liv med sådana föräldrar!

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-08-01 16:05:45

Å, du skriver så fint! önskar jag kunde skriva så där. Jag känner precis som du skriver iaf. :-) Ja, förutom att min Sixten aldrig kommer till ro när han är trött! Hehe.

Fin ceremoni verkar det ha varit, tjusig Teodor var i sin sjömansoutfit också!

Postat av: Carolina

Publicerad 2011-08-01 20:51:28

Det värmer i själen när du skriver så, Ann. Hoppas så att du har rätt. Han förtjänar bara det bästa! :)

Postat av: Carolina

Publicerad 2011-08-01 20:53:41

Tack, Jenny! Hoppas att ni har det bra och njuter av sommaren!

Postat av: Jonto

Publicerad 2011-08-17 14:51:00

Gåååshud syster!



Ser fram emot att komma ner till er på fredag!



Kram på er så länge!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela