carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Typ 5 kilo Teo och typ 50 handdukar

Publicerad 2011-01-26 17:23:48 i Allmänt,

På förmiddagen idag var jag och Teodor på BVC. Det var dags för vägning och mätning igen. Jag och Jimmie hade slagit vad om vikten så det var lite extra spännande denna gång. Jimmie tippade på 5076 g och jag på 5034 g. Jimmie vann. Och i just denna tävling känns det faktiskt helt okej. (Framförallt eftersom vi aldrig bestämde vad vinnaren skulle vinna mer än äran) Teodors vikt var kl. 11.38 den 26 januari 2011 5110 g!! Helt otroligt tycker jag! Över 5 kg-strecket innan han är en månad gammal är inte så illa pinkat av någon av oss! Så himla skönt att få bekräftelse på att amningen fungerar. Att jag får lite mer ont i ryggen är en överkomlig bisak. Längden var 58 cm... Blir nog en stor människa av lilla Teodor. Inte helt otippat iochförsig med tanke på att hans föräldrar inte är speciellt små.

Barnmorskan på BVC bekräftade även att det är vanligt att små barns mat- och sovrutiner varierar. Jag tyckte nämligen att jag hade lärt mig Teodors rutiner för några dagar sedan men nu är de helt annorlunda. Hon sa även att det är vanligt att de kan sova mycket vissa dagar för att sedan äta mycket andra dagar samt att han snart kommer in i en tillväxtperiod där han antagligen kommer att äta mycket...

Efter BVC-besöket var det dags att tvätta för första gången med Teodors sällskap. När vi kom hem var han lite småskrikig men orutinerad morsa som man är tänkte jag att det säkert går över snart. Jag samlade ihop två fullproppade IKEA-kassar med tvätt (typ 50 småhanddukar som vi har haft till bröstmjölk, spyor, kiss och dregel). Jag satte Teodor i sin bilstol och han lugnade ner sig lite grann men började snart skrika igen. Det går nog över i hissen, tänkte jag. Och det gjorde det. Men sedan började han skrika igen när vi kom in i tvättstugan. Det hjälpte inte ens med napp och vaggning. Jag övervägde därför att sätta mig i tvättstugan och amma men det kändes inte så värst lockande. Försökte därför skynda mig att sortera och slänga in tvätten och sedan åka upp till lägenheten igen. Jag var helredo att börja amma honom när vi kom upp för jag var säker på att det var därför han skrek. Men vad tror ni hände då? Han SOMNADE. Barn är bra härliga! :)

Imorgon ska vi äntligen åka upp till Uppsala och Knivsta! Ser verkligen fram emot att få träffa alla nära och kära där uppe och att de ska få träffa vår lille prins! Ska bli spännande att se hur bilfärden går...  

Kommentarer

Postat av: Rigmor

Publicerad 2011-01-26 18:29:46

Läser att lille Teodor växer och mår bra, men han ställer mamma inför nya utmaningar varje dag.

Men jag vet att ni har fantastiska dagar tillsammans

Kram och glöm inte pussa Teodor från mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela