carolinateodor

Vår älskade son, Teodor, föddes 27 december 2010. Han förändrade nästan allt. Fyra år senare, 25 december 2014, föddes vår efterlängtade dotter, Emilia. Här försöker jag hitta orden för mina känslor och tankar i livets små ögonblick. När jag inte hittar orden låter jag bilderna tala.

Torsk på Teo

Publicerad 2011-02-16 18:32:09 i Allmänt,

Åh, vilken lycka att allt gick bra igår!! Efter liiite stress på morgonen gav vi oss av till Guldhedens bibliotek. Spårvagnen var snäll och vi slapp nederbörd men däremot var det riktigt blåsigt ute!! Vi var framme i god tid och jag hann prata med en annan mamma där som var där i ännu bättre tid. Sedan ramlade föräldrarna (en pappa, resten mammor) in allteftersom. De hade ju träffat varandra innan och de verkade trevliga allihop. Bibliotekarien pratade om vikten av att läsa för och prata med sina barn och att det aldrig är för tidigt att börja med läsningen. Åh, så stolt och nöjd jag kände mig då eftersom jag tidigt började med att läsa böcker för Teodor! Var skönt att få bekräftat att det är viktigt. Bibliotekarien visade även exempel på bra böcker med rim och ramsor och hon provläste en bok för en pojke som såg ut att vara lite äldre än Teodor. Efter detta var det dags att åka vidare mot Slottsskogen. Jag var lite smått stressad över att Teodor skulle bli hungrig på spårvagnen på vägen dit... Dessutom hade jag upptäckt att han hade fått svamp på tungan. Efter att ha ringt ett par livlinor blev jag lugnad. Det är tydligen mycket vanligt och inget att stressa upp sig över.

Nå väl. Gick bra att åka spårvagn till Slottsskogen och jag var tacksam över hjälpsamma Göteborgare! Vid Villa Belparc skulle vi träffa Magplask-mammor med sina bebisar. Vi skulle ta en promenad innan fikat och jag kände att både jag och Teodor behövde få lite mat i magen för att klara en promenad. Vi hade 20 minuter på oss när vi kom fram och det gick faktiskt bra. Vi tog en snabbfika båda två innan vi gick ut för att träffa mammorna och bebisarna. Var skoj att träffa mammorna igen och att få se att deras gravidmagar hade förvandlats till bebisar. Vi gick en hurtig promenad i ungefär 1 timme. Var riktigt skönt att röra på sig ordentligt och att få prata med andra som har liknande funderingar som en själv. Efter promenaden fikade vi en stund och vi bestämde oss för att ses 1 gång i veckan framöver för de som vill.

På kvällen kom pappa Jimmie hem med ett superfint babygym! Teodor verkade stortrivas med det!



Idag var vi på återbesök på Barnmorskegruppen. Kändes väldigt konstigt att komma tillbaka dit utan gravidmage men med bebis! Massa minnen väcktes till liv. Kändes märkligt att vara i samma rum som vi varit så många gånger när Teodor låg i min mage och vi lyssnade på hans hjärta och försökte känna hur han låg i magen. Nu låg han i pappas famn som vilken självklarhet som helst.

Efter det besöket var det dags att åka till BVC för att kolla upp Teodors svamp i munnen. Vi hann inte hem emellan besöken och Jimmie skulle tillbaka till jobbet så jag fick kånka in Teodor sittandes i bilbarnstolen. Som tur var fick vi komma in med en gång och allt gick väldigt smidigt. Barnmorskan konstaterade att Teodor hade fått svamp och det kallas tydligen torsk. Vi fick rådet att blanda 1 kryddmått Bikarbonat med 1 dl vatten och pensla detta i hans mun med en tops varje gång han ska äta. Vi passade även på att väga och mäta Teodor när vi ändå var där. Nu väger han 5736 g och är 61 cm lång!! För att lämna avtryck kissade Teodor på tapeten när han låg på vågen! Både jag och barnmorskan hade svårt att hålla oss för skratt!

Nu ikväll håller vi på och tvättar. I hissen på vägen upp åkte vi med samma kvinna som den dagen när vi kom hem från BB. Hon kom ihåg att jag inte såg helt pigg ut då. Herregud, jag måste ha sett ut som ett vrak!! Hon verkar trevlig och sa att hon tycker att Teodor är fin. :)

Kommentarer

Postat av: Mamma Elisabeth

Publicerad 2011-02-17 20:43:40

Hej mina kära, tänk så många nya saker ni får upptäcka tillsammans, torsk, det hade varken du el dina syskon. Hoppas det går över snart. Teo ser ju jättepigg och go ut i sitt nya gym. Kramar till er i Götet

Postat av: Rigmor

Publicerad 2011-02-18 20:04:13

Tack för senast. Teo verkar gilla sitt nya gym han ser jätteglad ut och man ser hur han växer.

Ha det bra alla.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela